Parlamentet kräver större öppenhet inom EU

- Den rapport vi antagit idag är en förutsättning för större öppenhet och tillgång till dokument inom EU, säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de gröna, sedan parlamentets majoritet idag ställt sig bakom den s k Cashman-rapporten.

Det gäller revision av lagen från 2001 om tillgång till offentliga dokument inom EU. Parlamentet uttalade sig 2006 och föreslog många förbättringar, men kommissionen tog inte hänsyn till det utan har lagt förslag som innebär steg tillbaka, t ex att hemligstämpla fler områden.

Processen stoppades upp efter valet 2009 p gr av att Lissabonfördraget trädde i kraft. Majoriteten av medlemsländerna – dock ej Sverige - har motsatt sig parlamentets förslag om större öppenhet och kommissionen har lagt ett förslag som parlamentet inte kan acceptera.

-          Kommissionen och rådet vill undanta mängder av dokument från offentligheten, säger Carl Schlyter, men vi kräver att det ska ändras. Idag hemligstämplas t ex alla juridiska utlåtanden. Aktuella exempel är rättsliga utlåtanden om ACTA-avtalet och konsekvenserna för Västsahara av fiskeavtalet med Marocko. Den typen av handlingar blir offentliga om vi i parlamentet får som vi vill.

-          Om EU-kommissionen och medlemsländerna ställer sig bakom det dokument vi antagit i parlamentet idag så kan öppenhetsförordningen göra skäl för sitt namn. Annars borde den kallas slutenhetsförordning, säger Carl Schlyter.

Betänkandet antogs med stor majoritet, 394 för, 197 emot och 35 avstod. Högergruppen EPP röstade emot.

För mer information:

Carl Schlyter 070 238 25 15