Parlamentet missade chansen stoppa obevisat hälsopåstående

EU-parlamentet missade idag chansen att sätta stopp för vilseledande hälsopåståenden om bröstmjölksersättning. Tillverkare av produkten hävdar att DHA (en Omega 3-fettsyra) de tillsatt främjar synutvecklingen hos småbarn och EU-kommissionen har gått på deras linje. - Bröstmjölk är det bästa för barnen och bevisen för att DHA är nyttigt gäller den DHA som är naturligt förekommande i bröstmjölk. Tillverkaren har inte tillräckligt väl bevisat att samma effekter nås med hjälp av syntetiskt tillsatt DHA, säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.

- Om nu fettsyran är så bra och viktig som de påstår, borde den i så fall tillsättas i alla mjölkersättningar avsedda för småbarn. - Det är särskilt viktigt att inte underminera barns hälsa och att vilseleda föräldrar med dåligt underbyggda hälsopåståenden, säger Carl Schlyter. Vi gröna har kämpat hårt för att förbjuda alla hälsopåståenden för mat till småbarn, men tyvärr inte fått med oss parlamentets majoritet. I flera år har livsmedelsföretag ansökt om tillåtelse för olika överdrivna hälsopåståenden om DHA och nu riskerar vi en flodvåg av nya ansökningar.

En majoritet av parlamentets ledamöter ville stoppa hälsopåståendet, men det krävs kvalificerad majoritet och det uppnåddes inte.

Hälsopåståenden är förbjudna för mjölkersättningar till barn under sex månader, så beslutet gäller påståenden för mjölkersättning avsedd för barn mellan 6-12 månader.

Naturligt förekommande DHA i bröstmjölk är bevisat viktig för utvecklingen av synen hos spädbarn, men om dessa effekter även gäller tillsatt DHA som är kemitekniskt framställd och utvunnen ur alger är mycket omtvistat. WHO skriver i ett brev idag att det inte finns några solida bevis för att tillsatt DHA skulle ha några kliniska effekter.

EU-kommissionen tar beslut om att godkänna hälsopåståenden, men EU-parlamentet har rätt att granska och stoppa beslut inom en begränsad tidsperiod.

För mer information: Carl Schlyter 070 238 25 15