Peter Eriksson (MP): ”Kommissionen måste agera mot skatteflykten”

– Jag har idag ställt en skriftlig fråga till EU-kommissionen om vad de kommer att göra för att få stopp på den illojala och parasitära skattepolitik som bland annat Luxemburg bedriver, säger Peter Eriksson, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.

Journalistnätverket ICIJ har idag avslöjat hur Luxemburgs myndigheter i hemliga skattebeslut hjälper hundratals internationella företag med planering för att betala så lite skatt som möjligt.

– Det här avslöjandet måste bli ett avstamp för att stoppa skatteflykten i EU en gång för alla. Att ett EU-land låter företag undkomma skatt innebär att andra EU-länder berövas på skatteintäkter och det i sin tur gör att möjligheterna att bygga ett välfärdssamhälle undermineras, säger Peter Eriksson.

– Kommissionen måste lägga fram lagförslag med krav på ökad transparens så att stora företag tvingas publicera skatteuppgörelser av det slag som nu har avslöjats. De två tyngsta namnen i kommissionen, Jean-Claude Juncker och Frans Timmermans, kommer från länder som är skatteparadis för storföretag. Nu har de en chans att visa att detta inte hindrar dem från att agera, säger Peter Eriksson.

Kontakt:
Peter Eriksson, 070 524 87 76
Axel Naver, pressekreterare för Peter Eriksson, +32 491 73 95 56, axel.naver@europarl.europa.eu