Robotsamhället ställer krav på ny lagstiftning

EU-parlamentets rättsliga utskott röstade i dag igenom en initiativrapport om civilrättslig lagstiftning för robotar. Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson är medlem i det rättsliga utskottet som nu uppmanar EU-kommissionen att ta fram ett lagförslag på området.

– Vi måste inse att robotar och artificiell intelligens inte hör till en avlägsen science fiction-framtid, utan är en del av vår vardag. Därför behöver vi tydliga regler för bland annat vem som bär ansvaret när robotar eller självkörande bilar orsakar skador. Vi vill att man utreder ett försäkringssystem, likt bilförsäkringar, även för robotar, säger Max Andersson, som även har suttit i den arbetsgrupp som har tagit fram förslagen till rapporten.

När det gäller utvecklingen av artificiell intelligens (AI) uppmanar rapporten till försiktighet och öppenhet i systemen som AI bygger på, för att människor ska kunna kontrollera robotars handlingar. Utskottet uppmanar EU-kommissionen att inrätta en europeisk myndighet för robotar och AI, som kan ge expertråd och underlätta standardisering av robotar. Utskottet tog även ställning till frågor om dataskydd, integritet samt implantat och robotliknande delar i människans kropp.

– Det finns en komplicerad etisk diskussion kring vissa implantat som kan användas för att förbättra den mänskliga kroppen. Men vi behöver även fundera på vad som händer om ett företag som tillverkar implantat försvinner. Där behöver vi säkerställa att människor inte hamnar i ett läge där de inte kan uppdatera eller reparera delarna i sin kropp, säger Max Andersson.

Initiativrapporten ska nu röstas i parlamentets plenum. Förhoppningen är att rapporten ska leda till att EU-kommissionen tar fram ett lagförslag på området.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447