Säkrare smink efter beslut i EU-parlamentet

www.mp.se/carl

Pressmeddelande från Miljöpartiet de Gröna i EU-parlamentet 2009- 03-24

Säkrare kosmetika efter EU-beslut

- Äntligen har man erkänt att nanopartiklar som finns i många typer av kosmetika är en risk för hälsan, säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de Gröna. Idag har EU-parlamentet röstat för nya regler om kosmetika efter en uppgörelse med ministerrådet, som innebär en ordentlig skärpning av lagen

Direktivet om kosmetika innebär hårdare krav på vetenskapliga undersökningar, hälsotester och märkning när det gäller nanomaterial i t ex solskydd, läppstift och ansiktskrämer, innan de får släppas ut på marknaden.
- Överenskommelsen idag är ett radikalt brott från EU:s tidigare linje, där man hävdat att det finns en tillräcklig lagstiftning för att skydda medborgarna från nanoteknikens hälsorisker, säger Carl Schlyter.
Det finns en lång rad kosmetikaartiklar på marknaden redan som innehåller nanopartiklar. En undersökning som Carl Schlyter gjorde 2007 visade att företagen hade mycket dålig kunskap om sina produkters innehåll av nanopartiklar.
Nanopartiklar är oerhört små och det saknas tillräcklig kunskap om hälsoeffekterna, men det finns många oroande tecken på att de kan ta sig in i kroppen och orsaka skador.
Dagens beslut innebär också att det ska upprättas ett register över vilka produkter som innehåller nanopartiklar.
- Ett stort steg åt rätt håll som tagits på initiativ av De Gröna, säger Carl Schlyter. Men bristen är att nanomaterial definieras för snävt och det kommer vi att arbeta för att förändra.
Carl Schlyter är ansvarig för en övergripande rapport om nanoteknik inom alla produktområden som ska behandlas av parlamentet under april.

FÖR MER INFORMATION: Carl Schlyter 070 238 25 15 Marita Pahlén, pressekreterare 070 67 50 373