Satsningar på unga, klimatforskning och internationell tågtrafik i EU:s budget

Jakop Dalunde, Europaparlamentariker för Miljöpartiet, gillar flera av de prioriteringar som görs i EUs budget för 2019.

– Vi har arbetat hårt för att mer ska satsas på ungas framtid, vilket nu betalar av sig. EU:s utbytesprogram Erasmus kommer att få nästan fyra miljarder kronor till. Det innebär att fler ungdomar får chansen att plugga utomlands och skaffa kontakter runt om i Europa. Samtidigt kommer nästan lika mycket att läggas på att få ned ungdomsarbetslösheten i EU. De här satsningarna gör att fler ungdomar får möjlighet att lägga grunden för ett bättre liv.

Ett ytterligare område som får mer pengar är forskning och innovation. Nästan 700 miljoner kronor läggs på att implementera EU:s forskningsprogram till år 2020. Jakop Dalunde, som är de Grönas förhandlare för forskningsprogrammet efter 2020, är nöjd.

– Forskning och innovation är helt centralt för att vi ska lyckas ställa om från fossilt till förnybart. Den gröna omställningen kräver både nytänkande och stora investeringar. Därför är det otroligt viktigt att mer pengar nu läggs på att uppnå det.

En annan positiv prioritering är att ytterligare medel läggs på att underlätta internationella tågresor. Mer pengar ska läggas på att länka samman spårtrafik mellan länder.

– Det internationella tågresandet måste underlättas. Det ska vara lika smidigt att ta tåget som flyget. Stora hinder finns dock innan vi är där, inte minst i form av de flaskhalsar som idag finns i det europeiska järnvägsnätet. De begränsar alternativen för den som som vill ta tåget mellan olika länder. Därför är det glädjande att över en miljard kronor mer nu satsas på att bland annat få bort dessa flaskhalsar.

Efter dagens omröstning går budgetförslaget vidare till förhandlingar mellan parlamentet och medlemsstaternas regeringar.

Mer information och länkar till förslagen:

Information om budgetprocessen: http://www.europarl.europa.eu/external/html/budgetaryprocedure/default_en.htm

Om Erasmus-programmet, sida 4, betänkande nr. 1661: http://www.europarl.europa.eu/cmsdata/155167/budg2019-doc6-txt-2-en.pdf

Ungdomsarbetslöshet, sida 23, betänkande nr. 1585: http://www.europarl.europa.eu/cmsdata/155167/budg2019-doc6-txt-1-en.pdf

Satsningar på att få bort flaskhalsar, sida 45, betänkande nr. 892: http://www.europarl.europa.eu/cmsdata/155167/budg2019-doc6-txt-1-en.pdf

Forskning: utspritt över flera olika förslag, men en betydande del av satsningen görs på att stärka forskning i framtidens teknik. Sida 92, betänkande nr. 1641: http://www.europarl.europa.eu/cmsdata/155167/budg2019-doc6-txt-1-en.pdf

Kontakt:

Henrik Ljung