Sätt stopp för klonade djur

-Vi kräver ett omedelbart stopp för klonade djur och för handel med embryon och sperma för klonade djur. Det säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de Gröna efter en omröstning i parlamentets miljöutskott idag om så kallade Novel Foods. Utskottet röstade med stor majoritet för ett förbud.

Klonade djur får mer infektioner, kortare liv och skador på lever och hjärna rapporteras på både möss, får och kor. Skadorna förs vidare till kommande generationer. Detta visas bl a i studien Cloned farm animals.
Forskning i USA har visat på fall där mjölksammansättningen hos klonade kor förändrats. - Det är framförallt handel med embryon och sperma som är ekonomiskt intressant för de få företag som sysslar med detta, säger Carl Schlyter. Det är oerhört viktigt att vi sätter stopp för att dessa produkter kommer in okontrollerat på den europeiska marknaden.
-Konsumenterna vill inte ha mat som kommer från klonade djur och för djurens hälsa och välbefinnande är kloning katastrofal, säger Carl Schlyter.
Miljöutskottet röstade också för att det ska finnas en märkning på kött från djur som är uppfödda på genmodifierat foder (GMO).
- Jag hoppas nu att producenter och LRF återgår till sitt tidigare frivilliga förbud mot GMO-foder, säger Carl Schlyter.

Fotnot: 1) Studien Cloned farmed animals - a killing application by Christoph Then, finns för nedladdning på http://greens-efa.org/cms/topics/dokbin/338/338492.agrobiotechnology@en.pdf 2) Europeer är mycket skeptiska till kloning av djur för matproduktion . Se Eurobarometern från 9 oktober 2008 http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/1478&format=HTML&aged=0&language=EN

För mer information: Carl Schlyter 070 238 25 15 Marita Pahlen pressekreterare 070 675 03 73

Taggar: