Skandal att EU:s bistånd håller på att militariseras

EU-parlamentets utrikesutskott röstade i dag igenom ett förslag som riskerar att flytta EU-pengar från civila konfliktförebyggande åtgärder till militära kapacitetsbyggande åtgärder, främst i Afrika. Miljöpartiets EU-parlamentariker Bodil Valero röstade mot förslaget som hon menar är mot regelverket, onödigt och riskerar att urholka biståndet.

- Det är en skandal att EU vill flytta pengar från biståndet till militära insatser och att så många partigrupper i EU-parlamentet låter det ske. Vi kan inte hela tiden ta av det långsiktiga biståndet till andra ändamål, säger Bodil Valero.

Det var förra sommaren som EU-kommissionen föreslog att ändra reglerna för EU:s stabiliseringsinstrument, IcSP, så att biståndspengar kan användas till militär verksamhet som kapacitetsbyggande, utrustning, utbildning. Förslaget har kritiserats eftersom EU-medel enligt Lissabonfördraget inte får användas till militära ändamål.

- Stabiliseringsinstrumentet är EU:s enda instrument för civila konfliktförebyggande åtgärder. Det är inte bara ogenomtänkt att militarisera de pengarna, utan också mot regelverket. Det finns andra medel som kan användas till militära ändamål, så slipper EU både bryta mot fördraget och nalla på biståndet, säger Bodil Valero.

Efter dagens omröstning i utrikesutskottet ska hela parlamentet ta ställning i frågan till hösten. Parallellt behandlas förslaget bland medlemsländerna i ministerrådet, där Sverige har varit drivande för att stoppa urholkningen av biståndet.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447