Stoppa fiskeavtalet med Marocko!

Det finns inga bevis för att EU:s fiskeavtal med Marocko gynnar befolkningen i Västsahara och därför uppfyller det inte kraven i folkrätten. Det sa EU-parlamentets juridiska rättstjänst vid en diskussion i parlamentets fiskeutskott idag. -Avtalet bör suspenderas, säger Isabella Lövin, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de Gröna. Jag föreslår också att parlamentet tillsätter en undersökningskommission.

Frågan debatterades i EU-parlamentets fiskeutskott idag. EU-kommissionen fick stenhård kritik från många ledamöter, eftersom man påstod att "man inte har några uppgifter som tyder på att avtalet inte gynnar västsaharierna." - Jag blev bestört över kommissionens inställning, säger Isabella Lövin. Jag vill veta exakt vad de marockanska myndigheterna sagt och hur kommissionen kan nöja sig med de uppgifterna. Man har uppenbarligen inte lyssnat på västsaharierna. Det här handlar om att följa internationell rätt och om EU:s anseende i världen.
När avtalet slöts för tre år sedan var den svenska regeringen (då socialdemokratisk) den enda i EU som röstade nej.
Om inte parlamentet suspenderar avtalet med Marocko eller kräver omförhandlingar senare i år förlängs avtalet automatiskt fyra år till.

För mer information: Isabella Lövin 070 770 42 75 Marita Pahlén, pressekreterare 070 675 03 73