Stoppa hemlighetsmakeriet med Swift

- Avbryt förhandlingarna och hemlighetsmakeriet med USA om SWIFT - systemet för dataöverföringar av pengar. Vi kräver full insyn och öppenhet och att uppgifter om oskyldiga medborgare inte ska vara tillgängliga för USA:s myndigheter. Det säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de Gröna.

Amerikanska myndigheter kunde få information om privatpersoners penningtransaktioner, vilket de berörda var helt ovetande om.
EU-parlamentet tryckte på för att privatlivet skulle respekteras och insamlade data bara skulle få användas för terrorbekämpning. Nu ska Swift-servern flyttas till Europa.
Förhandlingar pågår i största hemlighet och utan möjlighet till insyn för EU-parlamentarikerna.
- Vi kräver av det svenska ordförandeskapet och kommissionen att vi och de nationella parlamenten får full insyn i förhandlingarna. Det är en förutsättning för fortsatta förhandlingar, säger Carl Schlyter.
- Det är fullkomligt oacceptabelt att USA har bred tillgång till ekonomiska transaktioner, vilket även kan användas vid spionage och industrispionage. Utlämnande av information ska bara få ske i domstolsprocesser vid konkret misstanke mot en specifik individ. När EU-parlamentet röstade om Swift idag vann en svagare skrivning, som accepterar att förhandlingarna fortsätter, även utan full information till parlamentariker. Trots detta fanns det kritik mot EU-kommissionen och rådets alltför undfallande hållning mot USA.

För mer information: Carl Schlyter 070 238 25 15