Stor majoritet för Max Anderssons (MP) betänkande om Marrakechavtalet

EU-parlamentet röstade i dag med bred marginal igenom Max Anderssons (MP) betänkande om Marrakechavtalet. Det betyder att avtalet, som ger undantag i upphovsrätten för böcker som är anpassade till blinda och synskadade, snart kan träda i kraft i EU.

- Jag är väldigt glad över att ha rott i hamn det här viktiga betänkandet som kommer att ta bort gränshinder för böcker för blinda och synskadade. Det har varit en lång process med tidvis hård lobbyism från förlagsindustrin och motstånd från vissa medlemsländer, säger Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson som har varit EU-parlamentets huvudansvariga för frågan.

Marrakechavtalet är ett internationellt FN-avtal som redan trätt i kraft i stora delar av världen, men än så länge inte i EU. Nu när EU-parlamentet har sagt ja till avtalet är det upp till medlemsländerna i rådet att ge sitt slutliga godkännande och därefter inleda processen att implementera avtalet.

- Jag uppmanar medlemsländerna att implementera avtalet så snart som möjligt. Det kommer att ge blinda och synskadade bättre tillgång till böcker, inte bara i EU utan i hela världen. De har väntat länge nog, säger Max Andersson.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447

Taggar: