Svenska EU-parlamentariker nekades inträde i Västsahara

Miljöpartiets EU-parlamentariker Bodil Valero stoppades i dag från att komma in i Västsahara. Hon deltog i en delegation med ledamöter från EU-parlamentets intergrupp för Västsahara när delegationen hindrades av marockanska myndigheter från att ta sig till El-Aaiun.

- De marockanska myndigheternas agerande är djupt beklagligt. Vi åkte till Västsahara för att få lyssna på västsaharierna och olika civilsamhällsorganisationer, eftersom vi inte får höra deras röster i Bryssel. Om vi vill veta Marockos ståndpunkter kan vi prata med den marockanska ambassaden, men för att förstå situationen för västsaharierna i det ockuperade området måste vi ta oss dit, säger Bodil Valero.

I december 2016 slog EU-domstolen fast att handelsavtal mellan EU och Marocko inte kan omfatta produkter från Västsahara, eftersom Västsahara inte är en del av Marocko. Just nu pågår förhandlingar mellan EU och Marocko om hur de ska gå vidare efter domen från EU-domstolen.

- Det hade varit mycket viktigt att få träffa civilsamhället i Västsahara eftersom förhandlingarna mellan EU och Marocko berör västsaharierna i allra högsta grad, säger Bodil Valero.

Bodil Valero är vice ordförande i EU-parlamentets intergrupp för Västsahara, en partiöverskridande grupp som arbetar med frågor som rör Västsahara. Gruppen leds av Jytte Guteland (S) som också deltog i delegationen som nekades inträde. Även tre spanska ledamöter deltog i delegationen.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447, madeleine.nygrund@europarl.europa.eu