Sverige det enda EU-land som inte vill dra Assad inför rätta

-Ska Sverige gå till historien som det land inom EU som inte vågar ställa krigsförbrytare inför rätta? Det säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet. EU:s utrikesministrar är eniga om att kräva att FN:s säkerhetsråd vänder sig till Internationella Brottsdomstolen för att åtala president Assad och andra krigsförbrytare i Syrien. Det enda land som inte ställer sig bakom är Sverige.

På måndag kommer ett stort antal länder att kräva att Bashir Assad och andra som begår brott mot folkrätten ställs inför rätta, efter ett initiativ från Schweiz. Fruktansvärda brott begås mot civilbefolkningen i Syrien och det är just för sådana situationer som Internationella Brottsdomstolen (ICC) finns. Det krävs ett beslut av FN:s säkerhetsråd för att åtala krigsförbrytare från Syrien och nu kommer ett stort antal länder att vända sig till FN. Inom EU är det bara den svenske utrikesministern som vägrat stödja detta.

- Det är dags att allianspartierna och statsminister Fredrik Reinfeldt kör över Carl Bildt, säger Carl Schlyter. Vi vill väl inte gå till historien som det enda EU-land som inte vågar sätta brutala diktatorer och även rebeller som begår krigsbrott inför rätta?

- Sveriges utrikesminister har vägrat stödja detta initiativ under hela processen hittills och nu är sista chansen att ångra sig.

För mer information:

Carl Schlyter 070 238 25 15