Upprörande och beklagligt om USA drar sig ur Parisavtalet

Om USA under president Donald Trump väljer att dra sig ur Parisavtalet är det upprörande och beklagligt. Det menar Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson, Jakop Dalunde, Linnéa Engström och Bodil Valero.

– Det är bedrövligt att Trump sticker huvudet i sanden och vägrar se de globala problem vi behöver lösa tillsammans. Det är bra att Parisavtalet redan trätt i kraft och dessutom "Trump-säkrats" så att det förhoppningsvis dröjer till 2020 innan USA kan dra sig ur, säger Max Andersson.

­– Det här gör det ännu viktigare för oss som står bakom Parisavtalet att arbeta ännu hårdare för en offensiv klimatpolitik. Vi miljöpartister genomför den klimatoffensiv som världen behöver. Här i Europaparlamentet, i regeringen och på andra ställen där vi är representerade, säger Jakop Dalunde.

– Om USA drar sig ur Parisavtalet är det ett bakslag, men inte ett nederlag. Övergången mot förnybar energi går inte längre att stoppa hur mycket "fossiler” som Donald Trump än försöker. Redan idag har tjugo amerikanska delstater, med Kalifornien i spetsen, ambitiösa mål för klimatet och förnybar energi, säger Linnéa Engström.

– Det är väldigt beklagligt om USA som är bland de länder som släpper ut mest växthusgaser per capita kommer att dra sig ur Parisavtalet. Konsekvensen blir att klimatpåverkan blir värre och de som drabbas värst är de fattigaste. Nu måste vi andra ta större ansvar för klimatet, säger Bodil Valero.

Pressekreterare Alfons Röblom + 358 40 769 36 36

alfons.roblom@europarl.europa.eu