Amorteringskrav är inte lösningen på Stockholms bostadssituation

Sten Nordin säger i en artikel i dagens DN att han är bekymrad över utvecklingen på bostadsmarknaden där hushållen dragit på sig stora skulder för att klara av de höga priserna. Men istället för att bygga fler hyresrätter och studentbostäder vill han införa amorteringskrav och ta bort bolånetaket.

Miljöpartiet i Stockholms stad är förvånade över Sten Nordins utspel:

- Att tro att man kan lösa den akuta bostadsbristen i Stockholm genom att införa ett amorteringskrav är att flytta fokus från det verkliga problemet, säger Daniel Helldén, oppositionsborgarråd för Miljöpartiet i Stockholm stad.

Under 2011 var majoriteten av de bostäder som byggdes i Stockholm stad  bostadsrätter och det byggdes nästan inga studentlägenheter. Miljöpartiet vill att staden använder sig av de styrmedel som staden har till sitt förfogande för att bygga fler hyresrätter och fler studentbostäder och på så sätt underlätta för unga och nyinflyttade att komma in på bostadsmarknaden.

- Amorteringskrav kan låta vettigt men det är inte lösningen på Stockholms bostadsproblem eller utestängningen av unga och nyinflyttade från bostadsmarknaden. Istället måste vi få till fler alternativ till att köpa sin lägenhet. Vi måste satsa på fler boendeformer genom att bygga fler hyresrätter och fler studentbostäder, säger Daniel Helldén (MP).

- Om Sten Nordin menar allvar med att han värnar över unga människors möjligheter att få en första bostad borde han ta itu med de riktiga problemen istället för att förskjuta ansvarsfrågan, säger Daniel Helldén (MP)

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STAD
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm