Ang. niqab – DO slår fast att MP:s linje gäller

Idag slog diskrimineringsombudsmannen (DO), Katri Linna, fast att Folkpartiets förbud mot niqab i undervisning är diskriminering och därmed olagligt. Vi välkomnar DO:s ställningstagande. 2009 var Miljöpartiet ensamt om att ta ställning för allas rätt till utbildning – mot Folkpartiets diskriminerande förbudspolitik.

- Istället för mer förbudspolitik – låt dialogen mellan kvinnorna och deras rektorer, lärare, kolleger eller arbetsgivare lösa varje enskilt fall. Det är en tradition av dialog och förståelse som Sverige har fört länge, säger Per Olsson (MP), ledamot i utbildningsnämnden, Stockholm stad.

- Den storm av hat mot DO:s beslut som finnas att läsa i kommentarerna till nyheten på dagstidningarnas hemsidor bevisar behovet av politiker som vågar stå upp mot populism. Rädslan för det okända får aldrig segra på bekostnad av våra grundläggande rättigheter, säger Per Olsson (MP).

- Reaktionerna på DO:s beslut är beklagliga. De röster som höjs för diskriminerande undantag i lagstiftningen sätter Sverige på en ny kurs – bort från generella rättigheter som gäller alla, alltid och överallt. När kommer nästa undantag? Finns det mer diskriminering som vi kan tillåta?, avslutar Yvonne Ruwaida (MP).

Läs även "Förbud löser inga problem" (100806): http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/forbud-loser-inga-problem_5094759.svd