Antalet vräkningar av barn ökar i Stockholm – trots Moderaternas löften om det motsatta

Nya siffror från Kronofogden visar att 37 barn vräktes i Stockholms stad 2010. Därmed är den nationella nedåtgående trenden från 2008-2009 bruten och antalet vräkningar av barn ökar igen.

- Minst 320 barn i Stockholm saknar en fast bostad. Kopplingen mellan hemlöshet och vräkningar är väl dokumenterad. När familjer tvingas leva i hemlöshet drabbas barnen allra hårdast. Då håller det inte att som Moderaterna dra ner på socialtjänstens förebyggande verksamheter, säger Stefan Nilsson (MP).

- Miljöpartiet har sedan länge krävt ett absolut stopp för vräkningar av barn i de allmännyttiga bostadsbolagen. Det kravet står vi fast vid och tyvärr är det mer aktuellt än någonsin, säger Stefan Nilsson (MP).

Pressmeddelande från Kronofogden (2011-01-17) http://www.kronofogden.se/nyheterpressrum/presstjanst/pressmeddelanden/2011/pressmeddelanden/flerbarnberorsavvrakning.5.616b78ca12d1247a4b2800017629.html