Fördubbla öppettiderna hos Egalia

Egalia – fritidsgården för homosexuella, bisexuella och transpersoner– måste få ökat och permanent stöd av Stockholms stad. Det anser Miljöpartiet, som vill möjliggöra en fördubbling av öppettiderna.

- Mötesplatser som Egalia är bland de viktigaste insatserna som finns för unga HBT-personer och deras psykiska hälsa. Därför är det väldigt synd att stadens stöd till denna viktiga verksamhet är både kortsiktig och allt för snål, säger Stefan Nilsson (MP), gruppledare Stockholms stad.

Egalia har drivits av RFSL Stockholm sedan 2007 och är en mötesplats för unga homosexuella, bisexuella och transpersoner (HBT). För 2011 ansökte RFSL Stockholm om ett ökat anslag från Stockholms stad för att kunna öka öppettiderna från en till två kvällar på vecka, något som Miljöpartiet helt ställer sig bakom.

- Miljöpartiet driver på för ett bättre stöd till Egalia från staden. Vi vill att verksamheten ska tilldelas medel så de kan ha öppet två kvällar per vecka och att verksamheten ska garanteras långsiktig finansiering. Dessutom bör all fritidsverksamhet för barn och ungdomar i Stockholm drivas av personal med HBT-kompetens, säger Stefan Nilsson (MP).

För kommentarer, kontakta Stefan Nilsson, gruppledare för Miljöpartiet de gröna Stockholms stad, på telefon 0761-229627.

Tillfällig presskontakt: Helena Hellström Gefwert, 076-129 46 80, helena.hellstrom.gefwert@stockholm.se.