Gör informationen om stockholm tillgänglig för alla!

- Utforma all digital information från Stockholms stad som riktar sig till stockholmarna så att den fungerar likvärdigt i såväl Windows- som Mac- och Linuxmiljö. Det föreslår Stefan Nilsson, gruppledare för Miljöpartiet i Stockholms stadshus och Mats Berglund, kulturnämnden (MP) som idag lämnar en skrivelse till kommunstyrelsen.

- Stockholms stad agerar odemokratiskt och snedvrider konkurrensen gentemot Apple och Linux, säger Mats Berglund.

Plattformsoberoendet bör gälla alla stadens verksamheter, i både lokal serverdrift, helpdesk och arbetsplatssystem. En gemensam IT-service för alla stadens förvaltningar och nämnder bör utformas så flexibelt som möjligt.

- Det blir inte dyrare om man planerar för plattformsoberoende produkter än om man enbart riktar sig till Windows-användare. Det finns idag goda plattforms¬överskridande möjligheter som exempelvis flash, html, java m.m. Använder man dessutom programvara med öppen källkod kan kostnaderna reduceras ytterligare samtidigt som arkivbeständigheten förstärks, säger Mats Berglund.

Stefan Nilsson, gruppledare (MP): 070-292 94 21 Mats Berglund, ersättare i fullmäktige (MP) 070-696 90 06 Anna Forsmark, borgarrådssekreterare (MP): 08-508 29 148 Karin Kressner, pressekreterare (MP): 076-122 97 97