Grattis Naturskyddsföreningen 100 år

Miljöpartiet i Stockholm Stad uppmärksammar 100-årsjubileet med ett paket med löften om allt från klimatarbete till trädplantering. Gåvan överlämnas vid festen i Stadshuset på lördagen.

- Naturskyddsföreningen vill påverka stadens invånare men också oss politiker. Vi ska göra vårt yttersta för att Stockholm ska vara en värdig miljöhuvudstad, säger Yvonne Ruwaida.

Miljöpartiets miljölöften till Naturskyddsföreningen:

• Förhindra att Förbifart Stockholm byggs • Stockholm ska bli fossilbränslefritt år 2030 • Underlätta för stockholmarna att resa och konsumera klimatsmart • Lägga ner Bromma flygplats och skapa en ny stadsdel • Hålla EU:s miljökvalitetsnormer om bra luftkvalitet • Se till att Stockholm blir en oslagbar cykelstad • Bevara och utveckla de gröna kilarna, bl a genom att inrätta naturreservat i Årstaskogen-Årsta holmar, Älvsjöskogen, Kyrkhamn-Lövstaområdet och Fagersjö- Rågsved-Högdalstopparna • Plantera 4000 nya träd • Sortera och återvinna avfallet i ett kretslopp • Staden ska handla miljö- och rättvisemärkt • Främja kraftig utbyggnad av högklassig kollektivtrafik

För kommentarer: Yvonne Ruwaida (MP) oppositionsborgarråd Stockholm stad, 0761-29 18 95.