Grön fond delar ut lådcyklar till dagis

Cykel är både vardagssmart och klimatsmart. Miljöpartiet de Gröna i Stockholm stad vill göra det lättare att leva och arbeta på cykel i Stockholm. Yvonne Ruwaida (MP) delade idag för Grön Fond ut lådcyklar personal och barn från åtta förskolor på Medborgarplatsen. Bilder samt bilaga med lista över förskolorna bifogas.

-Vi vill att de här åtta förskolorna ska få en lättare och roligare vardag och sprida visionen om ett säkert och lustfyllt cyklande i Stockholm. Förskolorna ska kunna ta sig lätt och snabbt ut på utflykt till skogen dit det är för långt att gå eller för att frakta mat och packning, säger Yvonne Ruwaida (MP).

- Lådcykeln har gjort succé i Köpenhamn där var fjärde barnfamilj köpt en lådcykel. Vi kan tänka oss fler verksamheter inom staden som skulle kunna dra nytta av lådcykelns fördelar: till exempel hemtjänstpersonal och rengöringsarbetare, säger Yvonne Ruwaida (MP).

Miljöpartiets oppositionsborgarråd i Stockholms stad, Yvonne Ruwaida, tar emot en halv borgarrådslön netto. Resten av pengarna avsätts till Grön fond. Miljöpartiet arbetar mot stora löneskillnader, höga arvoden och bonusar och vill att borgarrådslönen ska kunna delas på två personer. Det tillåter inte de andra partierna i Stadshuset. Fonden delar varje år ut pengar till organisation eller ett nätverk i Stockholm som gör en insats för miljön, klimatet, lika rättigheter eller socialt utsatta personer. För 2009 överför Yvonne Ruwaida 230 410 kronor från sin lön till Grön fond. Fondens tema vid utdelningen 2010 är klimatsmarta innovationer. 2008 delades priset ut till Gröna kilen-nätverket och Convictus. 2009 gick priset till Egalia och Ingen människa är illegal.

Läs mer om Grön fond på http://www.mp.se/templates/Mct_177.aspx?number=191043