Husbyborna förtjänar politiker som lyssnar på dem

Det finns idag en stor oro från de boende i Husby att servicen och livskvaliteten försämras i deras stadsdel. Miljöpartiet konstaterar samtidigt att den moderatledda majoriteten sviker de boende i Husby i fråga efter fråga.

I många frågor har de boende i Husby haft en helt annan ståndpunkt än den moderatledda majoriteten. Planerna på att ta bort gångbroar och trafiksepareringen, den sociala nedrustningen, nedläggningen av väl fungerande skolor, bristen på resurser till civilsamhället är några exempel. När nu husbyborna mobiliserar och gör sin röst hörd är den moderatledda majoriteten dålig på att lyssna och förstå.

Husbyborna kräver respekt och dialog som gör att alla kommer till tals. Det är ett av de viktigaste fundamenten i ett öppet och demokratiskt samhälle. Miljöpartiet utgår ifrån att husbyborna har den bästa kunskapen om sitt närområde och sina behov och att Stockholm stad värnar om medborgarinflytande när vi utvecklar våra stadsdelar.

Vi uppmanar därför Joakim Larsson (M) att lyssna på husbyborna och föra en konstruktiv diskussion med de boende i Husby i demokratisk och positiv anda.

Yvonne Ruwaida (MP) 0733154959
KF-ledamot