Inför trängselavgifter på Essingeleden

Enligt en studie genomförd av Centrum för transportstudier finns det idag ett massivt stöd för trängselskatter och för utökade investeringar i kollektivtrafiken. Trots detta väljer moderaterna att trotsa folkomröstningen från 2006.

Miljöpartiet var drivande i frågan om trängselskatter och vi ser de höga opinionssiffrorna både för trängselskatten och för Miljöpartiet som ett bevis för att vår politik är modern, progressiv och tilltalar stora delar av de som bor i Stockholm.

- Sten Nordin säger att han nu ser positivt på trängselskatter vilket vi på Miljöpartiet naturligtvis välkomnar, men det räcker inte. Om Sten Nordin och Christer G Wennerholm menar allvar med sitt nyfunna vurmande för trängselskatterna måste de också rätta sig efter beslutet i den lokala folkomröstningen om att pengarna från trängselavgifterna också ska gå till att investera i kollektivtrafiken, säger Daniel Helldén (MP), oppositionsborgarråd i Stockholm stad.

Intäkterna som kunde ha gått till att rusta upp kollektivtrafiken har istället gått till att bygga bygga Förbifarten.  Sedan 2007 har över 3,5 miljarder kronor rullat in och avsatts till att bygga Förbifart Stockholm och övriga lokala vägsatsningar. Inte en enda krona har gått till investeringar i kollektivtrafiken. Detta trots att Stockholmarna faktiskt röstade för att detta skulle vara en prioritet.

Miljöpartiet kräver att trängselavgifter snarast införs på Essingeleden och att en större del av intäkterna från dagens trängselavgifter går till att investera och förbättra Stockholms kollektivtrafik. Om inte kollektivtrafiken i Stockholm fungerar, innebär det enorma samhällsekonomiska förluster, säger Daniel Helldén (MP).

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STAD
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm