Inget stöd från Moderaterna för ökat valdeltagande i förorterna

Staden ska anställa informatörer för fortsätta satsningen på ökat valdeltagandet i de förorter där få röstar. Det föreslår Miljöpartiet som idag lämnar in en skrivelse till kommunstyrelsen.

- Jag kan inte tolka det som något annat än en cynisk valstrategi från Moderaterna att inte fortsätta satsningen på ökat valdeltagandet i de förorter där få röstar. Det är ju ingen hemlighet att Moderaterna är svaga i dessa områden, säger Stefan Nilsson (MP), gruppledare Stockholms stad.

- Stockholm måste bygga vidare på den satsning som den rödgröna majoriteten skapade förra valet. Andra kommuner som Botkyrka fortsätter att arbeta med ökat valdeltagande för att även detta val hamna över riksgenomsnittet. Det är ett viktigt arbete för ökad demokrati och ger långsiktiga vinster för samhället, säger Awad Hersi (MP), ledamot Spånga/Tensta SDN.

Skrivelsen har även lagts i ovan nämnda stadsdelsnämnder men fått avslag.

För kommentarer: Stefan Nilsson 0761-22 96 27, Jakob Dencker 0704-53 46 72, Awad Hersi 073-574 51 84.