Majoritetens löfte: ”Försäljningen till Boultbee mycket bra affär för småföretagarna”

När Stockholms moderatledda majoritet sålde stadens centrum, bland andra Tensta, Rinkeby, Skärholmen och Bredäng, till fastighetsbolaget Boultbee, skulle det enligt Folkpartisten Karl Bern bli ”en mycket bra affär för stockholmarna och dem som ni (oppositionen) värnar om, nämligen småföretagarna.”

I debatten i fullmäktige den 20 juni 2007 lovade dåvarande bostadsborgarrådet Kristina Alvendal (M) att ”Köparen [av Centrumkompaniet] skulle åta sig att fortsätta med betydande satsningar för att utveckla anläggningarna i ytterstadsområdena”. Dessa satsningar har med all tydlighet uteblivit.

- Boultbee har misskött centrumen på ett oacceptabelt sätt, säger Yvonne Ruwaida (MP), oppositionsborgarråd. Staden har ett ansvar för att företagare och föreningsliv i centrumen värnas, och för att medborgarna får den service de behöver. Stockholmare i förorten ska inte tvingas att åka långt för att få närservice, ta ut pengar eller handla mat, säger Yvonne Ruwaida.

Miljöpartiet de gröna i Stockholms stad vill: • Att staden inför lokala Företagarcentrum, där företagare och föreningar kan få råd, stöd och samordning i förhandlingar med Boultbee. Företagarcentrum ska även erbjuda administrativt stöd kring exempelvis redovisning, något som efterfrågas särskilt av företagare som är unga och/eller har invandrarbakgrund.
• Att staden kräver att Boultbee lever upp till sina åtaganden gällande satsningar på centrumen, särskilt på underhåll.
• Att staden utarbetar en tydlig strategi för levande centrumen i förorten. Centrumen ska utvecklas för att skapa bättre förutsättningar så att företagare och föreningar kan erbjuda en mångfald i serviceutbudet. • Med stadsplaneringen som verktyg ska staden sprida de kommunala verksamheterna även till ytterområdena, istället för att centrera dem till innerstaden.

Ikväll deltar Yvonne Ruwaida i en debatt om centrumens framtid ordnad av Tensta Företagarförening i Tensta Träff, klockan 19-21.