Miljöpartiet anmäler Moderaternas nedskärningar inom socialtjänsten

Nyligen gick socialsekreterarna i Stockholm Stad ut med kampanjen ”Nu bryter vi tystnaden!”. Kampanjen, som organiseras av en grupp socialarbetare, syftar till att driva opinion mot nedskärningarna inom Stockholms socialtjänst. Med anledning av detta har Miljöpartiet beslutat att omedelbart anmäla nedskärningarna till Socialstyrelsen.

- Moderaternas nedskärningar tvingar socialsekreterarna att bryta mot lagen, ställer enskilda klienters behov mot varandra och avbryter påbörjade behandlingsinsatser. Både socialsekreterarna och deras klienter blir lidande av detta, säger Stefan Nilsson (MP).

- Redan i oktober 2010 varnade vi Moderaterna att vi övervägde en anmälan. Eftersom inget har förbättrats sedan dess, och för att budgeten för 2011 innehåller nya nedskärningar, så måste vi nu ta nästa steg. Syftet med vår anmälan är att tvinga fram en oberoende granskning av socialtjänsten i Stockholms stad, säger Stefan Nilsson (MP).

BAKGRUND Socialtjänsten fått betydligt större nedskärningar än övriga verksamheter under de fyra år som den moderatledda majoriteten har styrt Stockholm. För individ- och familjeomsorgen (omsorg om utsatta barn och ungdomar, personer med missbruksproblem och med psykiska problem m.m.) har anslaget i kronor varit i stort sett oförändrat sedan 2006. Det innebär i praktiken att stadsdelarna har tvingats till årliga besparingar för att kunna kompensera för höjda löner (cirka 2-3 procent årligen) och höjda priser (cirka 1-2 procent årligen). Samtidigt har Stockholms stad vuxit kraftigt i antal invånare och därmed har behoven av socialtjänst ökat ytterligare. Besparingarna inom stadsdelarnas socialtjänst, sedan 2006, ligger på totalt cirka 10 procent.

I Miljöpartiets budgetförslag för Stockholms stad 2011 satsas 135 miljoner kronor mer än den moderatledda majoriteten på socialnämnden samt individ- och familjeomsorgen i stadsdelsnämnderna.

Läs även ”Underfinansierad missbrukarvård bryter mot lagen” (oktober 2010) här: http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/underfinansierad-missbrukarvard-bryter-mot-lagen