Miljöpartiet i Stockholm flyttar fram positionerna

Miljöpartiet de gröna ökade starkt i valet 2010. I Stockholms kommunfullmäktige ökade Miljöpartiets mandat från tio till 16. Utifrån detta tydliga mandat från väljarna flyttar Miljöpartiet fram positionerna med ett breddat antalet tunga politiska uppdrag.

- Politiken för omställning till en hållbar stad sträcker sig bortom trafik, stadsbyggnad, miljö och klimat. Inom politikområden som företagande, lika rättigheter, utbildning, hemlöshet och bostäder är det gröna perspektivet unikt och nödvändigt för framtidens Stockholm, säger Per Bolund (MP).

I samtalen med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet, ang. fördelningen av oppositionens olika politiska uppdrag, var det för Miljöpartiet prioriterat att garantera flera vice ordförande uppdrag i prioriterade nämnder. Som ett första steg, genom dagens överenskommelse, har de tre partierna kommit överens om följande uppdrag till Miljöpartiet det gröna:

1 Borgarråd Vice ordförande, Trafiknämnden Vice ordförande, Svenska bostäder Vice ordförande, Stockholm Business Region Vice ordförande, Miljö- och hälsoskyddsnämnden 1 Ledamot, Fortum Värme