Miljöpartiet kräver omtag i Slussenfrågan

På Stockholms kommunfullmäktige den 12 december kommer Miljöpartiet säga nej till alliansens förslag och kräver att Stockholms stad ser över hela Slussenärendet på nytt och tar fram ett nytt förslag. Detta efter att den moderatledda alliansen inte velat ta till sig Miljöpartiets förbättringsförslag till det liggande alliansförslaget. Det har partiets medlemsmöte slagit fast.

– Vi har under hösten förhandlat med Moderaterna om förslaget till nya Slussen, eftersom de sagt att de ville ha en bred överenskommelse i frågan. Miljöpartiet ville få till verkliga förbättringar av förslaget, som minskat utrymme för biltrafik och bättre framkomlighet för gång-, cykel och kollektivtrafik, mer utrymme för kulturverksamheter och bättre tillgänglighet, säger Daniel Helldén, oppositionsborgarråd för Miljöpartiet i Stockholms stad.

– Moderaterna avbröt förhandlingarna eftersom de inte var beredda att göra de förbättringar som Miljöpartiet ville se. För Moderaterna var det viktigare att få ett beslut innan årsskiftet än att beslutet blev så bra som möjligt. Det tycker vi är en oansvarig hållning, säger Daniel Helldén (MP).

– Eftersom Moderaterna avbröt förhandlingarna har vi gått tillbaka till våra medlemmar för att fråga hur vi ska driva Slussenfrågan vidare. Det råder stor enighet inom Miljöpartiet om att den moderatledda alliansens förslag inte är tillräckligt bra. Vi kommer nu kräva att hela Slussenärendet ses över på nytt, säger Daniel Helldén (MP).

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STAD
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm