Miljöpartiet uppmanar baltiska politiker att ta ansvar för hatbrott

Imorgon fredag genomför Miljöpartiet i Stockholms stadshus seminariet ”Preventing Hate Crimes in the Baltic countries” i Pride House med inbjudna gäster från hbt-organisationer från Estland, Lettland och Litauen. Seminariet ska behandla politikens makt och ansvar att förebygga våld och hatbrott mot hbt-personer.

- Politiken har både makt och ansvar att förebygga våld och hatbrott mot hbt-personer, säger Yvonne Ruwaida, oppositionsborgarråd (MP). Det finns inte längre några ursäkter för att vara passiv inför hbt-personers rättigheter i vår omgivning.

- I Baltikum kan pridefestivaler knappast räkna med politikernas stöd. Vi sänder en signal till borgmästarna att Pride är något positivt, och hoppas att de väljer att delta i Stockholm Pride nästa år, avslutar Yvonne Ruwaida.

Tid: 12.00-13.30 Plats: Ekoteket, Pride House Medverkande: Yvonne Ruwaida, oppositionsborgarråd i Stockholm (MP) Vytautas Valentinavicius, Director of Equal Rights and Social Development Centre, Lithuania Evita Gosa, Mozaika (Mosaic alliance of LGBT people) representative, Latvia Reimo Mets, Sexual Minorities Protection Union representative, Estonia

Kontakt: Yvonne Ruwaida, oppositionsborgarråd (MP): 076- 129 18 95 Susanne Åkesson, borgarrådssekreterare: 076- 12 299 38