Miljöpartiet vill pröva ny modell för att minska hemlösheten i Stockholm

Det behövs nya grepp för att minska hemlösheten i Stockholm. Därför föreslår Miljöpartiets gruppledare Stefan Nilsson att Stockholms stad ska köpa delar av bostadsbestånd och hyreshus, för uthyrning ut till dem som idag inte kan komma in på bostadsmarknaden.

I motionen föreslås att Stockholms stad bildar ett bolag, stiftelse eller förvaltning med uppdraget att köpa upp och förfoga över lägenheter som hyrs ut till hemlösa. Det finns modeller i andra länder som har fungerat på liknande sätt, t. ex. i Finland, där en stiftelse köper upp hela hus eller delar av hus och sedan erbjuder hemlösa kontrakt.

- Genom att staden köper och förmedlar lägenheter i olika delar av staden kan vi ta ansvar för att minska hemlösheten i Stockholm, säger Stefan Nilsson.

För ytterligare information: Stefan Nilsson, (MP), gruppledare, Stockholms stad, 076-122 96 27 Karin Kressner, borgarrådssekreterare, 076-122 96 01