Missade soldagar i Stockholm

Den moderatledda majoriteten ignorerar den europeiska solkampanjen, European Solar Days som just nu pågår runt om i Sverige och i Europa.

- Vi vill att staden tar fram en plan för solenergi, informerar om bidrag för solel och solvärme och inventerar av Stockholms tak. Självklart ska solenergi och andra förnybara energikällor finnas med i alla stadsutvecklingsområden, säger Yvonne Ruwaida (MP).

Enligt branschföreningen Svensk solenergi ligger Stockholm på plats 100, långt efter många andra kommuner vad gäller satsning på solenergi. Organisationen har jämfört hur hushåll, företag och organisationer i landets kommuner har utnyttjat stödet till solel och solvärme. Undersökningen visar att staden inte arbetar tillräckligt aktivt för att höja andelen solenergi i stadens energisystem och att man inte utnyttjar de möjligheter som finns i form av solenergibidrag.

Miljöpartiet har lagt en skrivelse till kommunstyrelsen med förslag till hur andelen solenergi ska öka i staden men skrivelsen avslogs.

Hittills har över 80 kommuner anmält aktiviteter och ett flertal företag och organisationer kommer att delta i kampanjen European Solar Days som arrangeras 1-16 maj av Energimyndigheten, Svensk solenergi med flera. Kampanjen genomförs i 16 europeiska länder samtidigt för att informera och väcka intresse kring solenergi.

Läs mer om kampanjen på solardays.se