Moderaterna har insett att Folkpartiets skolpolitik inte fungerar

Idag presenterar Moderaterna 36 förslag för Stockholms unga. Rapporten innehåller såväl lokal som nationell politik, konreta åtgärder och abstrakta löften, gammal politik samt några få nya förslag.

- I fyra år har Moderaterna kraftigt monterat ner stödet till de mest utsatta i Stockholm. Över 120 miljoner kronor har sparats in på stadsdelarnas socialtjänst som arbetar med att hjälpa barn och unga. Istället föreslår nu Moderaterna att 40 000 av stadens anställda på arbetstid ska agera morsor och farsor på stan samt en nolltolerans mot småbrott med kännbara straff även i unga år. Förslagen är lika dumma som provocerande. Lika lite som en tandläkare kan ersättas av en vaktmästare kan en professionell socialarbetare ersättas med en administrativ tjänsteman, säger Stefan Nilsson (MP), gruppledare Stockholms stad.

- I Stockholm har moderaterna lagt ner Navigatorcentrum, den verksamhet som satsade på de ungdomar som står längst från arbetsmarknaden. Dessutom tog man bort SL-kortet från att ingå i försörjningsstödet, vilket leder till att vissa ungdomar inte ens har råd att åka på en arbetsintervju på andra sidan staden, säger Stefan Nilsson (MP), gruppledare Stockholms stad.