Moderaterna saknar den politiska viljan att lösa Stockholms hemlöshetssituation.

Idag släppte Socialstyrelsen en ny rapport om Sveriges hemlösa: Hemlöshet och utestängning från bostadsmarknaden 2011. Rapporten visar att antalet personer som är utestängda från bostadsmarknaden har ökat i Stockholm under de senaste åren. Detta trots att den moderatledda majoriteten i Stockholm stad lovat att halvera hemlösheten till 2013.

- Rapporten från Socialstyrelsen är mycket allvarlig. Att Stockholm har ett så stort antal personer som är utestängda från bostadsmarknaden är inte acceptabelt och kan inte betyda något annat än att den moderatledda majoriteten saknar politisk vilja att lösa Stockholms hemlöshetssituation menar Stefan Nilsson (MP), gruppledare Stockholms stad.

- Rätten till en fast bostad är en grundläggande rättighet och vi måste våga tänka nytt för att möjliggöra en väg in för de hemlösa. De flesta hemlösa kommer idag inte in på bostadsmarknaden. Det går genom tydliga politiska beslut att skapa en rejäl minskning av hemlösheten, säger Stefan Nilsson (MP).

För att möte den ökade hemlösheten har Miljöpartiets tagit fram fem förslag till åtgärder som skulle kunna minska den totala hemlösheten i Stockholm radikalt:

1. Rätt till fast bostad

2. Individuellt utformade stödinsatser