Moderaterna sviker Stockholms långtidsarbetslösa

Idag släppte Stockholms stads revisorer rapporten ”Stadens insatser för personer som uppbär ekonomiskt bistånd och är långvarigt arbetslösa”. Rapporten visar på ett antal allvarliga brister. Exempelvis saknas aktuella arbetsplaner, arbetsplanerna är inte utformade utifrån individens förutsättningar och uppföljningen bedöms vara bristfällig. En stor grupp stockholmare, med problem som missbruk eller psykisk ohälsa, får dessutom inte plats inom jobbtorgen.

- Samtidigt som näringslivet skriker efter kompetens har Stockholms stad en allt för hög arbetslöshet. Därför måste arbetsmarknadsstödet erbjuda konkreta åtgärder utifrån individens förutsättningar. Allt för generella arbetsplaner, otillräckliga underlag och bristfällig uppföljning är ett slarv som Stockholm varken har tid eller råd med, säger Stefan Nilsson (MP).

Miljöpartiet vill utveckla En-dörr-in-verksamheter i varje stadsdelsnämnd. Verksamheten ska riktas till och anpassas för alla som står utanför arbetsmarknaden, oavsett orsak. I den gröna skuggbudgeten för Stockholms stad satsar Miljöpartiet nästan 100 mkr mer än den moderatledda majoriteten på arbetsmarknadsåtgärder samt ekonomiskt bistånd i stadsdelsnämnderna. Dessutom föreslår Miljöpartiet kraftfulla åtgärder för bättre stöd till sociala företag.

Revisorerna har granskat stadsdelsnämnderna Hägersten-Liljeholmen, Spånga-Tensta samt socialtjänst- och arbetsmarknadsnämndens jobbtorg i Vårberg och Kista.

Läs hela revisionsrapporten här: http://www.stockholm.se/OmStockholm/Dina-skattepengar/Revision-/Stadsrevisionens-rapporter/Revisionsrapporter/