MP kräver bättre stöd till barn i missbruksfamiljer

Vart femte barn tros leva i familjer där någon av föräldrarna har ett riskabelt bruk av alkohol, läkemedel eller narkotika. Dessa barn löper ökad risk att få psykiska problem och utveckla ett eget alkoholberoende. En ny lag, från 1 januari 2010, ålägger alla som arbetar med psykiskt sjuka och missbrukare att fråga om det finns barn i familjen och se till att dessa får hjälp. Trots det har inte mycket hänt, konstaterar bland andra Socialstyrelsen.

- I Moderaternas Stockholm är den sociala barn- och ungdomsvården kraftigt underfinansierad. Istället för att genomföra besparingar på dessa verksamheter tillför Miljöpartiet de resurser som krävs. Vi vill bland annat satsa på samtalsstöd i grupp för barn och få bort köerna till familjerådgivningen, säger Stefan Nilsson (MP).

I den gröna skuggbudgeten för Stockholms stad 2011 satsar Miljöpartiet 135 miljoner kronor mer än den moderatledda majoriteten på socialnämnden samt individ- och familjeomsorgen i stadsdelsnämnderna. Av dessa är 35 mkr vikta för barn- och ungdomsvård, 5 mkr för förebyggande arbete för utsatta barn och ungdomar, 5 mkr för familjerådgivning och 14 mkr för missbruksvård.