MP vill bygga 15 000 bostäder i Stockholms stad

Miljöpartiet i Stockholms stad vill bygga minst 15 000 nya bostäder under kommande mandatperiod (2011-2014). Det är samma ambitionsnivå i antal som samtliga partier presenterat för samma period. Skillnaden mellan olika partier ligger i vad som ska byggas och var.

- Av de bostäder som Moderaterna har beviljat under nuvarande mandatperiod bryter varannan mot kriterierna för ett hållbart byggande. Vi säger inte nej till byggande, men vi säger nej till dålig moderat bostadspolitik, säger Yvonne Ruwaida (MP), oppositionsborgarråd Stockholms stad.

Miljöpartiet prioriterar yt- och kostnadseffektiva lägenheter för unga och studenter före glesa villaområden; hyreslägenheter lika högt som bostadsrätter, samt viktiga naturområden, parker och skolgårdar framför enskilda byggintressen. Samtidigt måste Stockholm komma bort från en stadsplanering som utgår från ett bilberoende.

Läs rapporten ”15 000 nya bostäder i Stockholm” (under läs mer) här: http://www.mp.se/templates/mct_177.aspx?number=193145