Nödvändigt med cykelparkeringar vid Stockholm City

Snart är våren här vilket innebär att 150 000 stockholmare plockar fram cykeln. Samtidigt, vid nästa möte med trafik- och renhållningsnämnden (2011-03-17), föreslås att arbetet med cykelparkeringar vid station Stockholm City ska nedprioriteras.

- Vid T-centralen och station City behövs omgående en stor, säker och smidig cykelparkering. Det måste fungera att parkera cykeln vid alla T-banestationer, spårvägshållplatser och pendeltågsstationer. Vid de större stationerna behövs låsbara och väderskyddade garage, säger Emilia Hagberg (MP).

- Den moderatledda majoriteten skriver i sin budget att Stockholm ska konkurrera med Köpenhamn i cykelvänlighet. Det är en ambitionsnivå som Miljöpartiet välkomnar – vi har samma ambitionsnivå. Men för att nå detta mål avsätter Moderaterna 10 miljoner kronor. 10 miljoner är inte i närheten av vad som krävs för att göra Stockholms cykelvägnät komplett och säkert. I jämförelse satsar Miljöpartiet 100 miljoner, dvs 10 gånger mer, årligen, säger Emilia Hagberg (MP).

Sedan 2006 finns ett avtal mellan Stockholms stad, Stockholms läns landsting och dåvarande Banverket om att cykelparkeringar ska byggas vid stationerna Stockholm City, Odenplan och Södra station.