Oacceptabla skillnader i sjukfrånvaron i Stockholms stad

En ny rapport visar att skillnaden i lång sjukfrånvaro mellan kvinnor och män anställda av Stockholms stad är 134 procent. - Skillnaderna är oacceptabla, säger Emilia Hagberg, (MP), ledamot av stadens personal- och jämställdhetsutskott. Risken är stor att kvinnorna får betala ett högre pris i tider av nedskärningar.

Stockholm ligger sämre till än andra kommuner i Sverige (medianvärdet är 103 procent) och dessutom har skillnaderna ökat från föregående års granskning.

- Det behövs nya grepp för att förbättra arbetsmiljön, minska sjukfrånvaron och skillnaderna mellan könen. Miljöpartiets politik skulle innebära en generell arbetstidsförkortning till 35 timmar i veckan för flera kvinnodominerade yrken med tung arbetsbelastning. En mer flexibel barnomsorg skulle också underlätta för framför allt kvinnor med oregelbundna arbetstider, säger Emilia Hagberg.

Kontakt: Emilia Hagberg, gruppledare (MP): 076-12 29 215 Karin Kressner, borgarrådssekreterare, 076-12 29 601

Rapporten behandlas på kommunstyrelsens personal- och jämställdhetsutskott den 13 maj.