Öppet brev till Sten Nordin (M) om Stockholms klimatansvar

Igår bjöd Miljöpartiet in Moderaternas finansborgarråd Sten Nordin till en debatt om Stockholms klimatansvar. En debatt som Nordin (M) tackade nej till. I debatten ville Miljöpartiet få svar på ett antal frågor, se nedan.

1) Oljan och kolet som värmer våra bostäder står för närmare en tredjedel av Stockholms utsläpp. Miljöpartiets mål är att Stockholm ska vara fritt från olja och kol för uppvärmning 2015. Vad är Moderaternas mål?

2) En sammanställning av Moderaternas trafiklöften för regionen jämfört med den faktiska finansieringen visar att det saknas minst 30 miljarder kr. Exempelvis saknar Moderaterna finansiering till utbyggnaden av Spårväg syd (7,5 miljarder saknas), spår mellan Odenplan och Karolinska (3 miljarder saknas) och utbyggnaden av Mälarbanan (Tomteboda–Kalhäll, 7 miljarder saknas), osv. Tänker ni före valet redovisa finansiering av era trafiklöften?

3) Idag tillvaratas endast 6 procent av stadens matavfall, en resurs som kan användas för att framställa biogas. Miljöpartiets mål är att år 2015 ska Stockholm samla in 70 procent av stadens matavfall från storkök, restauranger och hushåll. Vad är Moderaternas mål?

Miljöpartiet driver politik för att Stockholm ska ta täten i klimat- och energifrågor. Engagemang, nytänkande och en bredd av konkreta åtgärder ska minska klimatutsläppen från trafik, uppvärmning och konsumtion samtidigt som vår stad utvecklas och nya jobb skapas. Miljöpartiets mål är att utsläppen ska sänkas från 3,4 till 2,0 ton koldioxidekvivalenter per invånare och år till 2015. Det kräver många framtidsinriktade beslut i kommunen och medvetet agerande varje dag av alla stockholmare.