Öppet brev till Ulf Kristersson (M) om Stockholms hemlöshet

Igår bjöd Miljöpartiet in Moderaternas socialborgarråd Ulf Kristersson till en debatt om Stockholms hemlöshet. En debatt som Kristersson (M) tackade nej till. I debatten ville Miljöpartiet få svar på ett antal frågor, se nedan.

1) 2007 lovade Moderaterna en halvering av antalet hemlösa uteliggare i Stockholm. Då var 433 stockholmare uteliggare, idag är det 386, dvs långt ifrån en halvering och ett tydligt misslyckande. Förutom de 15 lägenheter som finns i projektet ”Housing First”, vad har Moderaterna för mål och planer för att minska hemlösheten i Stockholm?

2) Miljöpartiet har tagit fram en konkret plan för att få fram 1600 bostäder till de som lever i hemlöshet i Stockholm. Vad har Moderaterna för plan för att få fram lägenheter till personer som lever i hemlöshet? Och om ni inte har en sådan plan, vad tycker ni om Miljöpartiets plan?

3) I motsats till Moderaternas löften om förbättringar visar siffror från kronofogden att antalet vräkningar inte minskar. Vad har Moderaterna för politik för att minska antalet vräkningar?

Det finns i Stockholm cirka 3000 hemlösa, situationen kräver nytänkande och krafttag. Precis som mat, kläder och utbildning är bostad en grundläggande mänsklig rättighet. Det är en omänsklig uppgift att förväntas ta tag i sina ytterliga problem och samtidigt leva i hemlöshetens ovärdighet och otrygghet. Avskaffandet av hemlösheten är en vision som delas av oss alla. Trots en generell önskan om så låga skatter som möjligt och ett samhälle med stor individuell frihet så finns det en tydlig vilja att tillsammans stå upp för de mest utsatta bland oss. Det finns ingen typisk hemlös, inget vi-och-dom. Det behöver inte finnas hemlöshet.