Riv barackerna i Västberga

Socialtjänsten i Stockholms stad anlitar Stiftelsen Hotellhem i Stockholm (SHIS) för att tillhandahålla bostäder åt personer som, av sociala och/eller ekonomiska skäl, inte har tillträde till den ordinarie bostadsmarknaden. En andel av SHIS bostäder består av baracker utplacerade på ett industriområde i Västberga.

- Sedan förra beslutet om förlängning har Hotellhem haft sex år på sig att finna en acceptabel lösning. Dessa föräldrar och barn ska inte behöva bo i dåliga baracker med kackerlackor, mögel, fuktskador, buller och råttor. Ändå fick vi i styrelsen inget alternativ att ta ställning till, säger Rebecca Adami (MP), vice ordförande i SHIS samt ledamot för i socialnämnden.

- Familjerna som bor i Hotellhems baracker måste snarast erbjudas ett nytt boende. Barackerna borde rivas och aldrig mer användas i Stockholm. Stadens allmännyttiga bostadsbolag måste ges i uppdrag att överföra fler bostäder som Hotellhem kan disponera, säger Stefan Nilsson (MP), gruppledare Stockholms stad.