Sälj inte ut biogasen

Stockholm Vattens styrelse ska på dagens möte fatta beslut om att sälja ut det bolag, Stockholm Vatten Utveckling AB, som producerar biogas åt SL:s bussar samt alla andra biogasdrivna fordon i Stockholm.

- Den borgerliga majoriteten smiter från sitt ansvar när de privatiserar och borde istället höja ambitionsnivån vad gäller Stockholms försörjning och utveckling av biogas. Vi vill samla in mer matavfall för biogasproduktion, istället för att som idag elda upp merparten av denna resurs. Försäljningen kan också få som konsekvens att Stockholm ytterligare minskar att chansen att nå det nationella målet om 35 % insamling av matavfall, säger Ewa Larsson (MP) ersättare.

Stockholm borde studera hur andra kommuner, som till exempel Linköping, har utvecklat en bärkraftig ägarstruktur för biogasproduktion.

För kommentarer: Rebwar Hassan 0738-6000 681 (MP) vice ordförande Stockholm Vatten AB, Ewa Larsson 0705-30 42 37, (MP) ersättare.