Samma stöd till syn- och hörselskadade i alla stadsdelar

Miljöpartiet föreslår att kommunstyrelsen i Stockholms stad beslutar om gemensamma regler för hela staden för syn- och hörselskadades rätt till hjälp av heminstruktörer, så att även de som bor på vård- och omsorgsboende och de under 65 år kan få hjälpen.

– Jag tycker att alla i Stockholm ska kunna leva under så jämlika förhållanden som möjligt. Då är det märkligt att reglerna för vem som kan få hjälp av heminstruktörer ser olika ut i olika stadsdelar, säger Stefan Nilsson, gruppledare för Miljöpartiet i Stockholms stad.

Heminstruktörerna är en insats som är värdefull och som uppskattas av många syn- och hörselskadade. Den viktigaste uppgiften för heminstruktörerna är att utveckla förmågan hos personer med syn- och/eller hörselskador att leva så normalt, aktivt och självständigt som möjligt. I insatsen ingår också att informera om bemötande kring personens syn/hörselnedsättning och vara vårdpersonal och brukare behjälplig med skötsel, service och uppdatering av hjälpmedel.

– I vissa stadsdelar kan man inte få hjälp om man är under 65 år eller om man bor på vård- och omsorgsboenden, medan det går bra i en annan stadsdel. Dessutom, på Södermalm gäller hjälpen bara synskadade och synskadade med hörselnedsättning, men inte endast hörselskadade. Så behöver det inte vara, och dessutom skulle det inte kosta mycket pengar att ha samma generösa regler i hela Stockholm, säger Stefan Nilsson (MP).

För mer information:

Stefan Nilsson (MP) gruppledare i Stockholms stad, 076-122 96 27