SKL motverkar vindkraftsutbyggnaden

Vid dagens möte med styrelsen för SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) beslutades SKL att försvara det kommunala vetot mot vindkraftsutbyggnad. Miljöpartiets representanter i SKL:s styrelse, Per Bolund och Ann-Catrin Lofvars, reserverade sig mot beslutet.

- Det finns många kommuner som tar utbyggnadsmålet för vindkraft på allvar. SKL borde ta ansvaret att aktivt arbeta för att alla kommuner ska medverka till att vindkraftsmålet nås, säger Per Bolund (MP).
Idag finns det vindbruksplaner i endast 70 av landets 290 kommuner (viss planering har startat i ytterligare ett hundratal). Därför behöver den kommunala och regionala planeringen påskyndas. Gällande översiktsplaner, inklusive vindbruksplaner på kommunal nivå, måste utvecklas med stöd av Boverket och landets länsstyrelser.

Miljöpartiet menar att den kommunala översiktsplaneringen ska garantera medborgarnas inflytande i kommunerna.

- Genom översiktsplanearbetet säkras den demokratiska processen och det kommunala självstyret gällande var vindkraftsanläggningar ska etableras. I översiktsplanearbetet vägs samtliga intressen samman så att frågorna om markanvändning, rekreation och naturskydd, ställs mot etableringen av vindkraft, säger Ann-Catrin Lofvars (MP), ersättare i SKL:s styrelse.

På samhällsbyggnadsberedningens möte där ärendet bereddes inför styrelsen, vann flera av Miljöpartiets frågeställningar gillande. De handlar om att staten bör redovisa vilken tyngd planeringsmålet för vindkraft har gentemot försvaret, att staten bör tillse att skatter och andra avgifter utformas för att gynna planeringsmålet. Dessutom bör regeringen se över vilka lagändringar som krävs så att kommuner och småskaliga elproducenter ges tillträde till elnätet och kan sälja sitt elöverskott. SKL kommer att utreda dessa frågor vidare.