Städa inte bort gatulivet

En gatumusikant har lockat för många åhörare (Metro 090610) och står nu åtalad för förseelse mot ordningslagen. Miljöpartiet vill inte se ett Stockholm där ordningsföreskrifter motverkar en levande stad med plats för människor, möten och kultur.

- Den moderatledda majoritetens politik motverkar människors rätt att vistas i sin egen stad och njuta av gatukultur. Vi vill ha mer plats för gatuliv, staden ska ha en generös inställning och det ska gå lätt och snabbt att få tillstånd, säger Emilia Hagberg (MP).

- Självklart ska Stockholm vara tillgängligt och säkert för alla. Affärsinnehavare ska inte känna sig förfördelade av att uppträdanden blockerar vägen in för kunder. Därför bör ordningsstadgan ändras så att olika intressen kan samsas. Vi vill också att staden i samarbete med polisen ser över vilka platser och gatustråk där uppträdanden av artister inte krockar med gångtrafikanternas säkerhet, säger Emilia Hagberg (MP).

För kommentarer: Emilia Hagberg (MP) gruppledare, 0761- 22 92 15.