Stötta barn till missbrukande föräldrar

Omkring 40 000 barn i Stockholm lever med föräldrar som missbrukar alkohol. Det är barn som sällan gör sin röst hörd. I efterhand säger de ibland att de försökte berätta, att de sände signaler till vuxna, men att ingen förmådde uppfatta dessa signaler.

Miljöpartiet satsar i sitt budgetalternativ för 2011 nästan 100 miljoner kronor mer än alliansen på individ- och familjeomsorgen i stadsdelsnämnderna. Det innebär kraftiga förstärkningar till barn- och ungdomsvården, missbruksvården, familjerådgivning och förebyggande arbete bland utsatta barn och ungdomar. Att få träffa andra barn med liknande erfarenheter och få insikt om att andra har samma känslor kan betyda oerhört mycket.

Miljöpartiet de gröna i Stockholms vill bygga upp samhällets stöd till utsatta barn och unga genom att stärka det förebyggande stödet till familjer sam erbjuda samtalsstöd i grupp. Staden ska erbjuda gruppverksamhet och vid behov enskilt stöd för alla barn till missbrukande förälder.

För kommentarer, kontakta Stefan Nilsson, gruppledare för Miljöpartiet de gröna Stockholms stad, på telefon 0761-229627.