Svek mot klimatet och demokratin

På dagens DN Debatt förslås satsningar på vägar inte kollektivtrafik i Stockholmsregionen, något som Miljöpartiet är starkt kritiskt till.

- Borgarna sviker demokratin i och med att folkomröstningen i Stockholm beslutade att intäkterna från trängselskatten mestadels skulle gå till kollektivtrafiken i Stockholm, säger Yvonne Blombäck (MP) ledamot i SL:s styrelse. - Det är ett genombrott att borgarna har förstått behovet att använda trängelavgifter för att lösa trängselfrågan. Men trängselsituationen är akut. Vi behöver trängselavgift på Essingeleden nu, varför vänta till 2020? säger Yvonne Ruwaida (MP). - I Stockholm riskerar flera viktiga spårinvesteringar att skjutas på framtiden, det gäller bland annat Tvärspårväg Solna, Spårväg Ost/Saltsjöbanan, Tvärspårväg Kista och Tunnelbana Odenplan/Karolinska Sjukhuset. Det är helt oacceptabelt att en klimatförstörande investering får företräde framför kollektivtrafiken, säger Yvonne Blombäck (MP) ledamot i SL:s styrelse.

För mer information: Yvonne Ruwaida 0761- 29 18 95, Yvonne Blombäck 070-797 76 20 Elisabeth Richter, pressekreterare, 070-737 45 09