Ta Skolinspektionens kritik på allvar

Miljöpartiet de gröna ser allvarligt på de kvalitetsbrister som Skolinspektionen påpekar i sin kritik av vuxenutbildningen och SFI i Stockholm. Bristerna har varit kända länge och nu är det dags att komma till skott med kraftfulla åtgärder.

– Vi förväntar oss att den budget som snart läggs i arbetsmarknadssnämnden från den styrande majoriteten tar hänsyn till behovet av satsningar på kvalitet i vuxenutbildningen. Det interna arbetet med att åtgärda felaktigheterna måste komma igång genast, säger Sara Pettigrew, Miljöpartiets gruppledare i arbetsmarknadsnämnden.

– Utbildning är en investering, både för individen och för samhället. Det är mycket viktigt att skapa förutsättningar för att kombinera studier i svenskundervisning för invandrare (SFI) med annan vuxenutbildning på grundläggande och gymnasial nivå, säger Emilia Hagberg, Miljöpartiets gruppledare i Stockholms stad.

Miljöpartiet lägger idag en skrivelse i Arbetsmarknadsnämnden med förslaget att utarbeta en plan för hur kvalitén ska höjas inom Komvux och SFI, och hur de brister som påpekats av skolinspektionen ska åtgärdas.

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STAD
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm