Trängselskatten har fortfarande god effekt

Vid trafiknämndens möte den 17 mars presenteras Analys av flöden i Stockholmstrafiken – utveckling och nuläge 2010. Räkningen genomfördes i oktober 2010 och visar att antalet fordon som passerat (vid de olika trafikräknesnitten) i stort sett är oförändrat. Framkomligheten har heller inte förändrats i någon större omfattning.

- Analysen av stockholmstrafiken visar återigen att trängselskatten ger effekt. Trängselskatten är hittills den överlägset mest effektiva åtgärden för att motverka trängsel och köer i Stockholm, säger Emilia Hagberg (MP), gruppledare Stockholms stad och vice ordförande i trafik- och renhållningsnämnden.

- Trängselskatten är en grön seger som visar att Miljöpartiets trafikpolitik fungerar i praktiken. Stockholm får allt fler invånare vilket ställer krav på trafiken. Den gröna politiken driver på för klimatsmarta och yteffektiva trafiklösningar. På en tre och en halv meter bred körbana kan 22 000 personer ta sig fram i spårvagn under en timme. På samma körbana cyklar 9000 personer på en timme. Bara 2000 tar sig fram i bil, säger Emilia Hagberg (MP).