Utnyttja EU-undantaget - bygg för biogas nu

Miljöpartiet kräver i en skrivelse till kommunstyrelsen att staden ska bygga en förbehandlingsanläggning av matavfall för att kunna producera biogas i Stockhom Vatten rötkammare.

Om 50 % av matavfallet i Stockholms stad samlas in skulle 4 500 fler miljöbilarbilar årligen kunna tankas med biogas (Kommunförbundet Stockholms län). Idag samlas endats några få procent in av matavfallet från hushåll in, resten eldas upp.
- Det är resursslöseri att inte göra biogas av matavfallet och ett svek mot de som skaffat gasbil och möts av tomma pumpar. Nu kan vi istället göra en klimatvinst, säger Emilia Hagberg (MP) gruppledare. En förbehandlingsanläggning tar 18 månader att bygga och kostar 60-100 miljoner kronor. Det finns en lämplig plats i Högdalen, enligt en utredning som gjordes under Miljömiljarden, en satsning under den rödgröna majoritetens tid. - Vi måste snabbt bygga ut insamlingssystemet så det omfattar all stockholmare, säger Emilia Hagberg (MP) gruppledare.